18.08.2013 г.

10 основни критерия за инвестиционна оценка на компания


При оценка на публична компания от инвестиционна гледна точка се използват следните основни критерии:
1. Печалба на компанията- желателно е да показва поне 25% годишен ръст;
2. Продажби на компанията- също поне 25% годишен ръст;
3. Маржин на печалбата- да е висок или поне по висок от този на основните конкуренти;
4. Възвръщаемост на собствения капитал - поне 15%;
5. Наличие на институционални инвеститори и  движение на големи пакети акции;
6. Отрасъл в който работи компанията - дали е водеща в отрасъла, или поне в топ 3;
7. Нови продукти, нов мениджмънт - никой няма бъдеще лежейки на стари лаври;
8. Технически анализ - да не се влиза срещу тренда;
9.  Компанията трябва да е перспективна, да се развива и ДА  ПРАВИ  ИНВЕСТИЦИИ; Инвестиците осигуряват бъдещо повишаване на продажбите.
10. Растеж на продажбите - важен индикатор за развитието на компанията

При избора на критерии /показатели,коефиценти/ по които ще оценявате една компания от инвестиционна гледна точка, следва да  направите проверка на историческите данни за съотвеното дружество. 
Удачно е  да се даде един реалистичен диапазон, рейндж на прогнозите и някакъв процент, в който могат да варират. 
Трябва да се начертаят няколко сценарии на развитие – оптимистичен, песимистичен и реалистичен, като трябва да се уточни и реалистично ли е развитието на съответното дружество спрямо това как е заявило своята програма.
Трябва да се изберат най-важните показатели за съответното дружество и да се интергират в средата, в която то оперира”.
“Стилът на инвестиране, ориентиран към растежа (growth investing), обръща внимение на Р/Е, показателите, показващи някакво ускорение, както и на положителните изненади в размера на печалбите. Инвеститоите в стойност (value investors) обръщат внимание на ниските Р/Е  и  ниските нива на цената към паричните потоци.
“Едно изследване в САЩ сред големи инвестиционни банки показва, че анализаторите използват минимум 8 от група от 23 показателя, като сред тях са не само пазарните множители, но и редица други фундаментални и технически показатели. Според друго изследване сред 19 779 компании в периода 1982 – 1999 г. е установено, че Р/Е коефициентите, базирани на прогнозните печалби на една акциия, обясняват най-добре пазарните стойности на компаниите. Р/S и Р/SF пък се предтавят най-зле”. 
“Стойността на компанията е функция от три основни проблема – способността й да генерира парични потоци, ръст на паричните потоци и риска”.

1 коментар:

Ники каза...

няма да е лошо да пояснявате по сложните термини и съкращения.